Je každé desiate auto na šrot? Nové dáta priniesli zaujímavé zistenia

21. marca 2024, nastk, Auto-moto

Desiatky tisíc áut minulý rok neuspeli na STK-čke. Bezpečnosť na cestách sa za posledné roky nezlepšila.

Technická a emisná kontrola sú nevyhnutnou súčasťou každodenného života v mnohých krajinách. Ich absolvovanie je aj pre slovenských vodičov povinná jazda väčšinou každé dva roky.

Aké sú výsledky týchto kontrol a koľko áut STK-čkou neprejde? Zaujímavé štatistiky ukazuje nová analýza spoločnosti Testek, ktorá zabezpečuje zber a spracovanie dát z STK v rámci Slovenska.

Aj v roku 2023 pokračoval trend mierneho rastu celkového počtu kontrol. Vykonalo sa viac ako 1 364 000 pravidelných technických kontrol a skoro 87% z nich malo v zásade bezproblémový výsledok. Na druhej strane, v takmer 163 000 prípadoch (cca. 12 %) boli vozidlá z dôvodu zistenej vážnej chyby vyhodnotené ako dočasne spôsobilé a vo vyše 18 000 prípadoch (1,34 %) ako nespôsobilé na premávku. Tak ako po minulé roky, aj v roku 2023 najčastejšie prichádzalo k zisteniu závažnejších chýb na brzdách a svetlách, pričom tretie miesto si udržali problémy s podvozkami.

Podiel neúspešných vozidiel, ktorý zahŕňa vozidlá hodnotené ako dočasne spôsobilé a nespôsobilé, je na jednej strane na medzinárodne akceptovateľnej úrovni a vieme tak, že naše stanice technickej kontroly sú schopné problémy áut efektívne odhaliť. Zostáva však na zamyslenie, ako bezpečné sú naše cesty, pokiaľ má takmer každé desiate auto vážne chyby.

Aká je teda bezpečnosť na cestách?

Európska komisia nedávno zverejnila údaje o smrteľných dopravných nehodách za rok 2023. V minulom roku zahynulo v EÚ pri dopravných nehodách približne 20 400 ľudí, čo predstavuje malý pokles o 1 % v porovnaní s rokom 2022. Na druhej strane, keď sa prenesieme na Slovensko, vidíme, že od roku 2019 sa počet úmrtí zvýšil a naše cesty rozhodne nepatria medzi tie najbezpečnejšie v Európskej únii – zatiaľ čo európsky priemer je 46 úmrtí na cestách na milión obyvateľov, na Slovensku máme na milión obyvateľov až 52 úmrtí. Pre porovnanie, Švédsko má najnižšiu mieru úmrtnosti a zapísalo si len 22 úmrtí na milión obyvateľov.

Vidíme teda, že bezpečnosť na cestách sa nezvyšuje a jedným z preverených a účinných nástrojov je mať vozidlo v dobrom technickom stave. V poslednom období však paradoxne evidujeme snahy uvoľňovať podmienky na to, ako často sa musia autá podrobovať technickým či emisným kontrolám, a to s argumentom, že Európska únia od nás nevyžaduje takú striktnosť.

My si ale myslíme, že pokiaľ ide o zdravie a bezpečnosť občanov a občianok Slovenska, nemusíme sa držať striktne minimálnych európskych štandardov, a to najmä ak a dokým naša nehodovosť nebude na európskej úrovni a nebude sa navyše zhoršovať.

Na záver dodáme, že niektoré okolité krajiny, napríklad Rakúsko alebo Poľsko, sa s touto otázkou vysporiadali práve naopak ešte kratšími intervalmi technických kontrol, čím znížili dobu, počas ktorej poškodené autá slobodne brázdia po cestách. Kým na Slovensku ide vozidlo kategórie M1 (osobné auto) na STK-čku prvýkrát po 4 rokoch a následne každé 2 roky, v Rakúsku a Poľsku funguje 3-2-1 model – auto ide na kontrolu prvýkrát po troch rokoch, následne po dvoch rokoch, a potom každý rok.