Nórsko je lídrom v elektromobilite. Európa kríva

Nórsko je na pokraji úplného prechodu na elektrické autá a ukazuje svetu, ako by mohol vyzerať prvý plne elektrický trh s vozidlami. Zmeny sú rozsiahle: čerpacie stanice nahrádzajú klasické pumpy nabíjacími stanicami, ponuka modelov sa rozširuje a dokonca aj ľudia na vidieku a v horách sa odkláňajú od spaľovákov.

Krajina už dlho ponúka finančné stimuly na nákup elektromobilov, najmä na podporu domácich výrobcov. Ich predaj sa však výrazne zrýchlil až po tom, ako sa na trh uviedla širšia škála modelov, vďaka čomu vláda postupne od niektorých daňových výhod upustila. Elektromobily napriek tomu tvoria 94 % všetkých nových predaných áut a očakáva sa, že Nórsko prestane „pridávať“ nové spaľovacie motory už budúci rok.

Existuje mnoho dôvodov, prečo by elektromobily v tejto krajine nemali byť úspešné – majú zimu, hory a veľké vzdialenosti – a predsa sa im to podarilo.

Na druhej strane, keď sa pozrieme na stav automobilového priemyslu v Európe, obraz je oveľa menej optimistický. Predaje elektromobilov od januára do októbra tohto roka zaznamenali medziročný pokles takmer o 5 % a plug-in hybridy sa prepadli až o 8 %, uvádza Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA). Ešte horšie sú niektoré regionálne štatistiky – napríklad v Nemecku klesol predaj elektromobilov o viac ako štvrtinu. Na Slovensku registrácie elektrických vozidiel klesli o 1,4 %, pričom plug-in hybridy zaznamenali dramatický prepad o tretinu. Paradoxne, v susednom Česku vzrástol záujem o elektromobily o viac ako 60 %.

Jedinou svetlou stránkou je mierne zlepšenie celkového predaja nových áut v Európskej únii, ktorý v októbri prvýkrát po dvoch mesiacoch zaznamenal medziročný nárast. Celkové čísla za prvých desať mesiacov roka vykazujú mierny rast, pričom predaje nových vozidiel stúpli o 0,7 %. Podľa ACEA je tento nárast prevažne výsledkom rastúcej popularity hybridných vozidiel bez externého nabíjania, ktoré dokázali kompenzovať pokles v predaji tradičných spaľovacích motorov.

Napriek týmto štatistikám nejde o udržateľné oživenie. Automobilky naďalej zápasia s hlbokými problémami sektora – od vojny, cez nevyrovnaný prechod na elektromobilitu, až po vysoké náklady a infláciu, ktoré oslabujú ich konkurencieschopnosť.

Znovu a opäť sa nám ukazujú dve ponaučenia. Prvým je, že Európania si dnes autá nekupujú nielen kvôli ich vyššej cene oproti predpandemickému obdobiu, ale aj kvôli pretrvávajúcemu pocitu neistoty a krízy.

Pomalé oživovanie automobilového priemyslu tak spôsobuje, že staršie vozidlá nezmiznú tak rýchlo, ako sa pôvodne očakávalo a na cestách zostáva veľa starších áut, ktoré sú štatisticky náchylnejšie na rôzne technické poruchy. V tomto kontexte sa potvrdzuje význam STK-čiek ako dôležitého nástroja na odstraňovanie nebezpečných áut z premávky, čím prispievajú k zvyšovaniu bezpečnosti a ochrany životného prostredia.

Zároveň je tu aj ďalší faktor. Prechod na elektromobilitu síce postupuje pomaly a pravdepodobne sa v nadchádzajúcom období príliš nezrýchli, ale prebieha. To znamená, že už teraz musíme starostlivo zvažovať úpravy v nastavení technických kontrol tak, aby dokázali riešiť novú škálu problémov a porúch špecifických pre elektromobily.

Akokoľvek sa už situácia v nasledujúcich mesiacoch vyvinie, bezpečné cesty musia ostať hlavnou prioritou.

Naše cesty sa nestávajú bezpečnejšími. Prečo?

13.01.2025

Smutná bilancia z našich ciest klesla v porovnaní s vlaňajškom len mierne.

Automobilový priemysel v kríze: september priniesol nepriaznivé čísla

31.10.2024

Situácia v európskom automobilovom priemysle je kritická.

NA STK uspela: aj pokutovanie musí mať svoje pravidlá

01.10.2024

Všetci podnikatelia si zaslúžia spravodlivé zaobchádzanie a dôveru vo vládu práva.

petr pavel

Český prezident Pavel nevidí v protivládnych protestoch na Slovensku pokus o prevrat

24.01.2025 15:47

Demonštrácie za proeurópske smerovanie krajiny budú na Slovensku pokračovať vo viac ako dvoch desiatkach miest.

hacker

Proti Slovensku prebieha ďalší masívny kybernetický útok

24.01.2025 15:32

Bližšie informácie majú k tejto téme poskytnúť premiér Fico a minister zdravotníctva Šaško.

Libanon Hizballáh Izrael operácie pozemné zóny hranica

Izrael nedokončí sťahovanie z Libanonu v stanovenej lehote

24.01.2025 15:31

Libanonský prezident vyhlásil, že Izrael sa musí siahnuť z juhu Libanonu do stanoveného termínu, ktorý uplynie 26. januára.

Robert Fico

Ficovi posielajú otvorený list už aj akademici. Varujú pred úpadkom štátu, majú osem požiadaviek

24.01.2025 14:59

V liste tvrdia, že vláda oberá krajinu o budúcnosť, varuje pred úpadkom štátu či odchodom mladých ľudí do zahraničia.

nastk

Národná asociácia STK je prvou profesijnou organizáciou, ktorá združuje vybraných prevádzkovateľov poskytujúcich služby technických a emisných kontrol s dlhoročnými skúsenosťami na celom území Slovenskej republiky.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 9
Celková čítanosť: 69401x
Priemerná čítanosť článkov: 7711x

Autor blogu

Kategórie