STKčky pod lupou: aké prehrešky najviac trápili naše autá?

Technická kontrola je pre väčšinu vodičov nutné zlo – no práve vďaka nej majú na naše cesty vyraziť len vozidlá v dobrom stave. V roku 2024 sa na Slovensku vykonalo viac ako 1,5 milióna týchto kontrol. Aké boli výsledky a koľko áut neprešlo?

Zaujímavé štatistiky prináša každoročná analýza spoločnosti Testek, ktorá zabezpečuje zber a spracovanie dát zo staníc technickej kontroly (STK) v rámci Slovenska.

Tisícky áut v zlom stave

  • Počet kontrol: Celkovo sa uskutočnilo 1 371 024 pravidelných technických kontrol.
  • Percento spôsobilých vozidiel: 88 % kontrolovaných áut bolo vyhodnotených ako spôsobilých na premávku.
  • Podiel áut so závažnými chybami: Z celkového počtu kontrolovaných vozidiel bolo 10,5 % (143 746) označených ako dočasne spôsobilých pre zistenú vážnu chybu, zatiaľ čo 1,2 % (16 307) bolo vyhodnotených ako nespôsobilých na premávku pre nebezpečnú chybu alebo iné závažné nedostatky. Môže sa nám to zdať ako malé číslo, ale v praxi ide o desiatky tisíc áut, ktoré práve vďaka technickým kontrolám neohrozujú naše cesty.

Po piatich rokoch s takmer nemenným pomerom neúspešných kontrol došlo v roku 2024 k poklesu takto hodnotených vozidiel o 1,6 percentuálneho bodu.

Najčastejšie chyby

Pri osobných autách a ľahkých nákladných vozidlách sa najviac závažných chýb týkalo:

1. Brzdových zariadení: nesúmerné pôsobenie prevádzkovej brzdy, nadmerné kolísanie brzdnej sily či slabý účinok parkovacej brzdy.

2. Osvetlenia a elektrických zariadení: napríklad nefunkčné smerové či brzdové svietidlá.

3. Podvozku, náprav, kolies a pneumatík.

Pokles zaznamenali najmä chyby s identifikáciou vozidla (vďaka miernejšiemu posudzovaniu absencie výrobného štítku).

U ťažších nákladných vozidiel a autobusov sa opakuje podobný scenár – najviac chýb je na brzdách a osvetlení. Suverénne najčastejšou poruchou u ťažkých vozidiel – vyskytujúcou sa až u viac ako 8 % kontrol – je nesúmerné pôsobenie prevádzkovej brzdy. Znamená to, že brzdná sila na jednom z kolies klesne pod 70 % maximálnej sily nameranej na druhom kolese rovnakej nápravy. Pri brzdení na ceste sa takáto porucha môže prejaviť nadmerným vychyľovaním vozidla z priameho smeru.

Mierne zároveň narástli chyby týkajúce sa náprav a podvozku, čo môže byť skôr dobrým znamením dôkladnejšej kontroly týchto častí.

Skutočná situácia na cestách môže byť horšia

Analýza spoločnosti Testek ukazuje, že v roku 2024 bolo pri skúškach bŕzd zaznamenaných až 17 903 prípadov, v ktorých technici nezaznamenali chybu na brzdovom systéme, hoci podľa nameraných hodnôt ju označiť mali. Až 74 % týchto prípadov sa týkalo nezaznamenania nedostatočného účinku prevádzkovej alebo parkovacej brzdy – teda údajov, ktorých dôležitosť si uvedomuje azda každý vodič.

Aj keď je výpočet účinku brzdenia relatívne jednoduchý, stanice technickej kontroly ho neposkytujú automaticky. Dôvodom je, že na výpočet sú potrebné údaje ako celková prípustná hmotnosť vozidla či výber výpočtovej metódy, ktoré skúšobné zariadenie (valcová skúšobňa bŕzd) pri danom vozidle nemá vždy k dispozícii. V praxi tak dochádza k chybám najmä z nepozornosti alebo pod časovým tlakom. Práve tu však môže výrazne pomôcť automatizácia vyhodnocovania brzdových údajov, ktorá by znížila riziko, že sa na cesty dostanú vozidlá s nefunkčnými brzdami.

V bežnej premávke má každý vodič či chodec právo očakávať, že ak má dostať prednosť, vozidlo pred ním bezpečne a spoľahlivo zabrzdí. Tento základ dôvery v premávke by mal zabezpečiť práve dôsledne fungujúci systém technických kontrol.

Efektívnym riešením preto nie je zmierňovanie pravidiel ani otváranie nových staníc technickej kontroly. Kľúčom je dôkladné vyhodnocovanie nameraných údajov a častejšia kontrola existujúcich pracovísk. Prudký nárast počtu staníc v posledných rokoch totiž zaťažuje kontrolné orgány nad ich kapacity, čo môže viesť k oslabeniu dôslednosti pri dodržiavaní pravidiel. Práve preto je automatizácia vyhodnocovania brzdových údajov správnym krokom – dokáže eliminovať chyby technikov, zvýšiť podiel bezpečných vozidiel v premávke a posilniť dôveru motoristov v systém technických kontrol. Tak, aby sa každý vodič mohol spoľahnúť, že nielen jeho vozidlo, ale aj všetky ostatné na cestách sú v riadnom technickom stave.

Počet nehôd na motorkách rastie: na čo si dať pozor tento rok?

15.04.2025

Počet úmrtí na motocykloch narástol medziročne až o 32 %.

Naše cesty sa nestávajú bezpečnejšími. Prečo?

13.01.2025

Smutná bilancia z našich ciest klesla v porovnaní s vlaňajškom len mierne.

Nórsko je lídrom v elektromobilite. Európa kríva

10.12.2024

Nórsko je na pokraji úplného prechodu na elektrické autá a ukazuje svetu, ako by mohol vyzerať prvý plne elektrický trh s vozidlami.

Weidelová

AfD zaznamenala v prieskume rekordnú podporu, vyhrala by voľby. Jej rast sa zrejme nekončí

22.04.2025 17:21

Vznikajúca "čierno-červená" koalícia oproti voľbám prišla spolu o 4,9 percentuálneho bodu a teraz už by na väčšinu nedosiahla.

Peter Pellegrini

Pellegrini sa zúčastní na pohrebe pápeža Františka vo Vatikáne

22.04.2025 16:40

Uviedol to po podpísaní sa do kondolenčnej knihy v súvislosti s úmrtím pápeža.

India Vance

Vance: Budúcnosť 21. storočia bude závisieť od vzťahov medzi USA a Indiou

22.04.2025 16:06

Za cieľ si stanovili zdvojnásobenie obchodu medzi oboma krajinami, ktorý by mal do roku 2030 dosiahnuť 500 miliárd dolárov.

papez

Nikto sa nenarodí svätý, svätým sa stáva. Ako si na Františka spomínajú školské sestry?

22.04.2025 14:45

V škole v argentínskom Buenos Aires, kde ako päťročný odštartoval svoju náboženskú cestu, si sestry zaspomínali na chlapca, ktorý sa neskôr stal pápežom.

nastk

Národná asociácia STK je prvou profesijnou organizáciou, ktorá združuje vybraných prevádzkovateľov poskytujúcich služby technických a emisných kontrol s dlhoročnými skúsenosťami na celom území Slovenskej republiky.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 11
Celková čítanosť: 87348x
Priemerná čítanosť článkov: 7941x

Autor blogu

Kategórie