NA STK uspela: aj pokutovanie musí mať svoje pravidlá

Všetci podnikatelia si zaslúžia spravodlivé zaobchádzanie a dôveru vo vládu práva.

Sankcie za porušenie povinností pri výkone technickej či emisnej kontroly sú základným kontrolným mechanizmom, ktorý má zabezpečiť, že prevádzkovatelia STKčiek si plnia svoje povinnosti a nepúšťajú na naše cesty autá, ktoré patria na vrakoviská alebo minimálne do servisu.

V Národnej asociácii STK s dôsledným vymáhaním platných zákonov samozrejme súhlasíme. Správne kontrolné mechanizmy totiž nechránia len bezpečnosť ciest, ale aj všetkých zodpovedných technikov a prevádzkovateľov STKčiek pred nekalými konkurentami, ktorí si prižmurovaním jedného či oboch očí získavajú zákazníkov a podkopávajú základný zmysel našej činnosti.

Na druhej strane je nevyhnutné poznamenať, že aj sankcie musia byť primerané a proporčné. Ich cieľom má byť motivovať a vzdelávať, nie likvidovať. Zároveň majú rozdeľovať, kedy zlyhá individuálny technik a kedy príde k systémovému zlyhaniu, v ktorom stanice STK systematicky prehliadajú nedostatočný výkon ich zamestnancov.

Môžeme totiž urobiť všetko v našich silách, aby sme správne vzdelali a dohliadali na našich technikov, ale chyby sa stávajú aj v tých najlepších firmách. Práve preto je súčasná legislatíva, ktorá nás reguluje (najmä zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke), nastavená tak, že za individuálne porušenie povinnosti je sankcionovaný konkrétny technik a až pokutu za systémové zlyhanie nesie na svojich pleciach prevádzkovateľ STKčky.

Zároveň sa občas stane, že individuálne a nezávisle od seba zlyhá viacero technikov. To ale stále neznamená, že zlyhal prevádzkovateľ. A presne na tento prípad myslel § 148 ods. 12 písm. b) tretí bod spomínaného zákona, ktorý to takto zadefinoval a určil, že prevádzkovatelia STK nemajú byť penalizovaní za individuálne porušenia povinností technikov, a to ani v prípade, ak sa týchto zlyhaní dopustia nezávisle od seba viacerí technici.

V aplikačnej praxi sme sa však stretli s nepochopiteľnými situáciami, v ktorých okresné úrady – orgány zodpovedné za udeľovanie sankcií – úplne v rozpore s úmyslom zákona v presne takýchto prípadoch STKčky sankcionovali.

Národná asociácia STK to nemohla nechať tak a za svojich členov sa postavila podaním žaloby na Správny súd v Banskej Bystrici. Sme hrdí, že pred pár dňami nadobudol právoplatnosť rozsudok, ktorým nám dali sudcovia jednohlasne za pravdu (napriek tomu, že v prípade je momentálne podaná kasačná sťažnosť).

O čom súd rozhodol?

Jednému z našich členov, spoločnosti STK PESCA International, ešte v roku 2022 okresný úrad v Trenčíne uložil pokutu vo výške niekoľko tisíc eur. Pokuta bola pritom uložená za individuálne zlyhanie zamestnancov, teda presne ten prípad, kedy sa podľa platných právnych predpisov uložiť nemala.

Náš člen sa preto odvolal a Správny súd v Banskej Bystrici bol vo svojom rozhodnutí veľmi priamy a jednoznačný. Okresný úrad v Trenčíne sa síce obhajoval tým, že ak viacero technikov urobí chybu, ide o systémové pochybenie.

Podľa názoru správneho súdu však pre uloženie sankcie za porušenie povinnosti prevádzkovateľov STK nestačí iba strohé konštatovanie okresného úradu odkazujúce na počet technikov, ktorí porušili svoje povinnosti pri výkone technickej kontroly, spočívajúce v tom, že ak poruší povinnosť viac ako jeden technik, automaticky sa nejedná o individuálne porušenie povinností. Úlohou okresného úradu ukladajúceho sankciu je dôsledne posúdiť a vyhodnotiť, či zistené porušenia povinností technikov sú následkom toho, že prevádzkovateľ zlyhal pri plnení svojich povinnosti spočívajúcich v zabezpečení výkonu technických kontrol v súlade so zákonom.

Jednoducho povedané, aj súd jednoznačne potvrdil, že samotný fakt, že sa viacero technikov dopustilo chýb, automaticky neznamená, že prevádzkovateľ STK má systémový problém. O zjavnom pochybení okresného úradu svedčí aj jednohlasné rozhodnutie správneho súdu (pomerom 3:0).

Tento krok nie je len úspechom pre jednu konkrétnu firmu, ale posilňuje dôveru v právny štát a zabezpečuje, že sa všetky zodpovedné firmy v našom sektore môžu spoľahnúť, že úmysel zákonov a regulácií bude dodržiavaný.

Počet nehôd na motorkách rastie: na čo si dať pozor tento rok?

15.04.2025

Počet úmrtí na motocykloch narástol medziročne až o 32 %.

STKčky pod lupou: aké prehrešky najviac trápili naše autá?

24.03.2025

Technická kontrola je pre väčšinu vodičov nutné zlo – no práve vďaka nej majú na naše cesty vyraziť len vozidlá v dobrom stave. V roku 2024 sa na Slovensku vykonalo viac ako 1,5 milióna týchto kontrol. Aké boli výsledky a koľko áut neprešlo?

Naše cesty sa nestávajú bezpečnejšími. Prečo?

13.01.2025

Smutná bilancia z našich ciest klesla v porovnaní s vlaňajškom len mierne.

mimoriadne1, mim1, smrť, úmrtie, zomrel, sviečka, kahanec

Zomrel slovenský exminister hospodárstva, mal 90 rokov

20.04.2025 15:23

Na poste zotrval do 10. novembra 1993, keď bol nahradený Jánom Duckým.

Kosťantynivka

Divadlo pre jediného diváka, hodnotí Putinovo „prímerie“ BBC. Kremeľ sa zľakol

20.04.2025 15:01

Medzi Moskvou a Kyjevom prebieha propagandistická bitka a obe strany sa snažia navzájom obviniť z zodpovednosti za pokračovanie konfliktu, uviedol expert.

Stíhačka F-15C Eagle

Rusi provokovali pred sviatkami. Britské stíhačky dvakrát bránili východné krídlo NATO

20.04.2025 14:05

Stíhačky britského letectva nasadené v Poľsku boli v permanencii.

papez

Pápež pozdravil veriacich, posolstvo Urbi et orbi ale osobne neprečítal

20.04.2025 13:36

František v posolstve vyzval na uzavretie prímeria medzi Hamasom a Izraelom alebo sa modlil za mier.

nastk

Národná asociácia STK je prvou profesijnou organizáciou, ktorá združuje vybraných prevádzkovateľov poskytujúcich služby technických a emisných kontrol s dlhoročnými skúsenosťami na celom území Slovenskej republiky.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 11
Celková čítanosť: 84412x
Priemerná čítanosť článkov: 7674x

Autor blogu

Kategórie