Chorvátsko je dovolenkovou destináciou mnohých Slovákov a Jadranské more závidia Chorvátom mnohí z nás. Môžeme okrem mora Chorvátom závidieť aj funkčnosť ich systému technických kontrol?
Najprv sa pozrime na vozové parky oboch krajín. Počet registrovaných osobných vozidiel bol v Chorvátsku v roku 2023 na úrovni 1 915 521. Väčšina vozidiel je staršia ako 10 rokov, priemerný vek vozidla bol 13,38 roka. Zároveň treba poukázať na dlhodobý trend rastu priemerného veku vozidiel. Kým v roku 2007 bol priemerný vek vozidla len 9,83 roka, v roku 2023 narástol na už spomínaných 13,38 roka. Podobný scenár môžeme pozorovať aj na Slovensku, priemerný vek vozidiel je však ešte vyšší ako v prípade Chorvátska a to na úrovni 14,3 roka.
Postup pri technickej kontrole v Chorvátsku sa od slovenského takmer vôbec nelíši, nakoľko sú oba do veľkej miery určované európskymi predpismi. Dôraz sa kladie hlavne na najčastejšie chybové súčiastky automobilov, najmä na brzdy, motor, svetelné a signalizačné zariadenia, karosériu, podvozok a pneumatiky.
Pri vozidlách kategórie M1, a teda klasických osobných autách do 3,5 tony, sú v Chorvátsku najčastejšie chyby najmä pri svetelných a signalizačných zariadeniach (23,7%), brzdových zariadenia (22,3%), karosérii a podvozku (14,9%), motore (12,1%) a náprave a kolesách (10,7%). V prípade Slovenska je situácia podobná, v roku 2023 boli najčastejšími chybami brzdové zariadenia (50,3%), svetelné a signalizačné zariadenia (24%), karoséria a podvozok (7,6%) a náprava a kolesá (5,2%).
V prípade, že vozidlo technickej kontrole nevyhovie, je majiteľ povinný odstrániť všetky nedostatky a podrobiť vozidlo opakovanej kontrole. V Chorvátsku má vlastník právo na bezplatnú opakovanú kontrolu do 15 kalendárnych dní, na Slovensku sa za opakovanú kontrolu platí poplatok v priemernej výške 15-30 eur.
Frekvencia technických kontrol je rozdielna, čo sa následne odzrkadľuje aj v štatistikách. Na Slovensku je zaužívaný systém 4-2-2, a teda nové auto ide na prvú technickú kontrolu po 4 rokoch a následne každé 2 roky. Pre porovnanie, Chorvátsko má systém 1-1-1, a teda autá chodia na technickú kontrolu každý rok.
Rovnako ako na Slovensku, aj Chorváti majú čiastočne liberalizovaný trh technických kontrol. Miera áut, pri ktorých technické kontroly odhalili nevyhovujúci technický stav je na vysokej úrovni 17,8%, čo je ešte vyššia hodnota ako v prípade Slovenska (13,28%). Tieto čísla sú v príkrom rozpore s úplne liberalizovaným poľským trhom, kde bola miera odhalenia nevyhovujúceho technického stavu na úrovni len 2,46% (a nebolo to vďaka perfektnému stavbu poľských vozidiel). Môžeme konštatovať, že čiastočná regulácia STK a nižší počet staníc dokáže odhaliť viac problémových vozidiel, čím sa zvyšuje bezpečnosť slovenských a chorvátskych ciest.
V roku 2023 bol počet technikov technickej kontroly na Slovensku 1 128 a na jedného technika pripadalo v priemere 1 407 vykonaných kontrol ročne, čo je 5,6 kontroly v prepočte na jeden pracovný deň. Pre porovnanie, Chorváti majú 950 technikov a každý vykonal v priemere až 2 533 kontrol za rok, čo je 10,1 kontroly v prepočte na jeden pracovný deň. Kontrolný technik na Slovensku vykoná o takmer 80% menej kontrol ako technik v Chorvátsku, ktorý tým pádom nadobudne viac praktických skúseností pri odhaľovaní nedostatkov a porúch vozidiel.
Dáta z oboch krajín jednoznačne potvrdzujú prínos regulovaného trhu STK a dôležitosť technických kontrol pre bezpečnosť na cestách. Je na zamyslenie, či Chorváti nemajú vyššiu mieru odhalených porúch na vozidlách práve vďaka vzdelanejším-skúsenejším technikom.
Zároveň je veľmi pravdepodobné, že práve pravidelnejší každoročný výkon technickej kontroly zabezpečuje, že nebezpečné autá sú vyradené z ciest skôr a tým sa zvyšuje bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky.
nehod sposobených zlým technickým stavom je... ...
Celá debata | RSS tejto debaty