Založ si blog

NA STK uspela: aj pokutovanie musí mať svoje pravidlá

Všetci podnikatelia si zaslúžia spravodlivé zaobchádzanie a dôveru vo vládu práva.

Sankcie za porušenie povinností pri výkone technickej či emisnej kontroly sú základným kontrolným mechanizmom, ktorý má zabezpečiť, že prevádzkovatelia STKčiek si plnia svoje povinnosti a nepúšťajú na naše cesty autá, ktoré patria na vrakoviská alebo minimálne do servisu.

V Národnej asociácii STK s dôsledným vymáhaním platných zákonov samozrejme súhlasíme. Správne kontrolné mechanizmy totiž nechránia len bezpečnosť ciest, ale aj všetkých zodpovedných technikov a prevádzkovateľov STKčiek pred nekalými konkurentami, ktorí si prižmurovaním jedného či oboch očí získavajú zákazníkov a podkopávajú základný zmysel našej činnosti.

Na druhej strane je nevyhnutné poznamenať, že aj sankcie musia byť primerané a proporčné. Ich cieľom má byť motivovať a vzdelávať, nie likvidovať. Zároveň majú rozdeľovať, kedy zlyhá individuálny technik a kedy príde k systémovému zlyhaniu, v ktorom stanice STK systematicky prehliadajú nedostatočný výkon ich zamestnancov.

Môžeme totiž urobiť všetko v našich silách, aby sme správne vzdelali a dohliadali na našich technikov, ale chyby sa stávajú aj v tých najlepších firmách. Práve preto je súčasná legislatíva, ktorá nás reguluje (najmä zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke), nastavená tak, že za individuálne porušenie povinnosti je sankcionovaný konkrétny technik a až pokutu za systémové zlyhanie nesie na svojich pleciach prevádzkovateľ STKčky.

Zároveň sa občas stane, že individuálne a nezávisle od seba zlyhá viacero technikov. To ale stále neznamená, že zlyhal prevádzkovateľ. A presne na tento prípad myslel § 148 ods. 12 písm. b) tretí bod spomínaného zákona, ktorý to takto zadefinoval a určil, že prevádzkovatelia STK nemajú byť penalizovaní za individuálne porušenia povinností technikov, a to ani v prípade, ak sa týchto zlyhaní dopustia nezávisle od seba viacerí technici.

V aplikačnej praxi sme sa však stretli s nepochopiteľnými situáciami, v ktorých okresné úrady – orgány zodpovedné za udeľovanie sankcií – úplne v rozpore s úmyslom zákona v presne takýchto prípadoch STKčky sankcionovali.

Národná asociácia STK to nemohla nechať tak a za svojich členov sa postavila podaním žaloby na Správny súd v Banskej Bystrici. Sme hrdí, že pred pár dňami nadobudol právoplatnosť rozsudok, ktorým nám dali sudcovia jednohlasne za pravdu (napriek tomu, že v prípade je momentálne podaná kasačná sťažnosť).

O čom súd rozhodol?

Jednému z našich členov, spoločnosti STK PESCA International, ešte v roku 2022 okresný úrad v Trenčíne uložil pokutu vo výške niekoľko tisíc eur. Pokuta bola pritom uložená za individuálne zlyhanie zamestnancov, teda presne ten prípad, kedy sa podľa platných právnych predpisov uložiť nemala.

Náš člen sa preto odvolal a Správny súd v Banskej Bystrici bol vo svojom rozhodnutí veľmi priamy a jednoznačný. Okresný úrad v Trenčíne sa síce obhajoval tým, že ak viacero technikov urobí chybu, ide o systémové pochybenie.

Podľa názoru správneho súdu však pre uloženie sankcie za porušenie povinnosti prevádzkovateľov STK nestačí iba strohé konštatovanie okresného úradu odkazujúce na počet technikov, ktorí porušili svoje povinnosti pri výkone technickej kontroly, spočívajúce v tom, že ak poruší povinnosť viac ako jeden technik, automaticky sa nejedná o individuálne porušenie povinností. Úlohou okresného úradu ukladajúceho sankciu je dôsledne posúdiť a vyhodnotiť, či zistené porušenia povinností technikov sú následkom toho, že prevádzkovateľ zlyhal pri plnení svojich povinnosti spočívajúcich v zabezpečení výkonu technických kontrol v súlade so zákonom.

Jednoducho povedané, aj súd jednoznačne potvrdil, že samotný fakt, že sa viacero technikov dopustilo chýb, automaticky neznamená, že prevádzkovateľ STK má systémový problém. O zjavnom pochybení okresného úradu svedčí aj jednohlasné rozhodnutie správneho súdu (pomerom 3:0).

Tento krok nie je len úspechom pre jednu konkrétnu firmu, ale posilňuje dôveru v právny štát a zabezpečuje, že sa všetky zodpovedné firmy v našom sektore môžu spoľahnúť, že úmysel zákonov a regulácií bude dodržiavaný.

Technické kontroly v Chorvátsku a na Slovensku: kto má navrch?

03.07.2024

Chorvátsko je dovolenkovou destináciou mnohých Slovákov a Jadranské more závidia Chorvátom mnohí z nás. Môžeme okrem mora Chorvátom závidieť aj funkčnosť ich systému technických kontrol?

Riaditeľ NA STK: chceme stáť v zápche pred dymiacim autom?

10.06.2024

Peter Hulman, výkonný riaditeľ Národnej asociácie STK, odpovedá na najčastejšie otázky, ktoré dostáva od zákazníkov, politikov a čitateľov.

Prečo máme lepšie STK-čky ako Poliaci?

03.04.2024

V priebehu posledných rokov sa často diskutovalo o tom, či máme na Slovensku správne nastavený systém technických kontrol.

ZSSK

Železnice 21. storočia: ZSSK investuje do moderných služieb a hľadá nové talenty

02.10.2024 00:00

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) predstavila ambiciózny plán modernizácie, ktorý má premeniť cestovanie vlakom na Slovensku.

migranti, lampedusa

Stroskotali lode s viac ako 300 migrantmi, hlásia desiatky mŕtvych. Vyplávali z Jemenu

01.10.2024 21:28, aktualizované: 21:49

Pri džibutských brehoch stroskotali dve lode, na ktorých bolo 310 migrantov.

Alexej Navaľnyj

Nové odhalenia v prípade Navaľného: Zomrel na otravu, ruské úrady falšovali dôkazy

01.10.2024 19:00

Alexej Navaľnyj mal krátko pred smrťou bolesti brucha, vracal, dostal kŕče a omdlel. Ruskí vyšetrovatelia to však zamlčali.

nastk

Národná asociácia STK je prvou profesijnou organizáciou, ktorá združuje vybraných prevádzkovateľov poskytujúcich služby technických a emisných kontrol s dlhoročnými skúsenosťami na celom území Slovenskej republiky.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 6
Celková čítanosť: 43087x
Priemerná čítanosť článkov: 7181x

Autor blogu

Kategórie