Nórsko je na pokraji úplného prechodu na elektrické autá a ukazuje svetu, ako by mohol vyzerať prvý plne elektrický trh s vozidlami. Zmeny sú rozsiahle: čerpacie stanice nahrádzajú klasické pumpy nabíjacími stanicami, ponuka modelov sa rozširuje a dokonca aj ľudia na vidieku a v horách sa odkláňajú od spaľovákov.
Krajina už dlho ponúka finančné stimuly na nákup elektromobilov, najmä na podporu domácich výrobcov. Ich predaj sa však výrazne zrýchlil až po tom, ako sa na trh uviedla širšia škála modelov, vďaka čomu vláda postupne od niektorých daňových výhod upustila. Elektromobily napriek tomu tvoria 94 % všetkých nových predaných áut a očakáva sa, že Nórsko prestane „pridávať“ nové spaľovacie motory už budúci rok.
Existuje mnoho dôvodov, prečo by elektromobily v tejto krajine nemali byť úspešné – majú zimu, hory a veľké vzdialenosti – a predsa sa im to podarilo.
Na druhej strane, keď sa pozrieme na stav automobilového priemyslu v Európe, obraz je oveľa menej optimistický. Predaje elektromobilov od januára do októbra tohto roka zaznamenali medziročný pokles takmer o 5 % a plug-in hybridy sa prepadli až o 8 %, uvádza Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA). Ešte horšie sú niektoré regionálne štatistiky – napríklad v Nemecku klesol predaj elektromobilov o viac ako štvrtinu. Na Slovensku registrácie elektrických vozidiel klesli o 1,4 %, pričom plug-in hybridy zaznamenali dramatický prepad o tretinu. Paradoxne, v susednom Česku vzrástol záujem o elektromobily o viac ako 60 %.
Jedinou svetlou stránkou je mierne zlepšenie celkového predaja nových áut v Európskej únii, ktorý v októbri prvýkrát po dvoch mesiacoch zaznamenal medziročný nárast. Celkové čísla za prvých desať mesiacov roka vykazujú mierny rast, pričom predaje nových vozidiel stúpli o 0,7 %. Podľa ACEA je tento nárast prevažne výsledkom rastúcej popularity hybridných vozidiel bez externého nabíjania, ktoré dokázali kompenzovať pokles v predaji tradičných spaľovacích motorov.
Napriek týmto štatistikám nejde o udržateľné oživenie. Automobilky naďalej zápasia s hlbokými problémami sektora – od vojny, cez nevyrovnaný prechod na elektromobilitu, až po vysoké náklady a infláciu, ktoré oslabujú ich konkurencieschopnosť.
Znovu a opäť sa nám ukazujú dve ponaučenia. Prvým je, že Európania si dnes autá nekupujú nielen kvôli ich vyššej cene oproti predpandemickému obdobiu, ale aj kvôli pretrvávajúcemu pocitu neistoty a krízy.
Pomalé oživovanie automobilového priemyslu tak spôsobuje, že staršie vozidlá nezmiznú tak rýchlo, ako sa pôvodne očakávalo a na cestách zostáva veľa starších áut, ktoré sú štatisticky náchylnejšie na rôzne technické poruchy. V tomto kontexte sa potvrdzuje význam STK-čiek ako dôležitého nástroja na odstraňovanie nebezpečných áut z premávky, čím prispievajú k zvyšovaniu bezpečnosti a ochrany životného prostredia.
Zároveň je tu aj ďalší faktor. Prechod na elektromobilitu síce postupuje pomaly a pravdepodobne sa v nadchádzajúcom období príliš nezrýchli, ale prebieha. To znamená, že už teraz musíme starostlivo zvažovať úpravy v nastavení technických kontrol tak, aby dokázali riešiť novú škálu problémov a porúch špecifických pre elektromobily.
Akokoľvek sa už situácia v nasledujúcich mesiacoch vyvinie, bezpečné cesty musia ostať hlavnou prioritou.
Ja radšej zostanem pri tom svojom bicykli, dík... ...
Najväčšia haluz na tom je, že celý ten "... ...
Celá debata | RSS tejto debaty