Nórsko je lídrom v elektromobilite. Európa kríva

Nórsko je na pokraji úplného prechodu na elektrické autá a ukazuje svetu, ako by mohol vyzerať prvý plne elektrický trh s vozidlami. Zmeny sú rozsiahle: čerpacie stanice nahrádzajú klasické pumpy nabíjacími stanicami, ponuka modelov sa rozširuje a dokonca aj ľudia na vidieku a v horách sa odkláňajú od spaľovákov.

Krajina už dlho ponúka finančné stimuly na nákup elektromobilov, najmä na podporu domácich výrobcov. Ich predaj sa však výrazne zrýchlil až po tom, ako sa na trh uviedla širšia škála modelov, vďaka čomu vláda postupne od niektorých daňových výhod upustila. Elektromobily napriek tomu tvoria 94 % všetkých nových predaných áut a očakáva sa, že Nórsko prestane „pridávať“ nové spaľovacie motory už budúci rok.

Existuje mnoho dôvodov, prečo by elektromobily v tejto krajine nemali byť úspešné – majú zimu, hory a veľké vzdialenosti – a predsa sa im to podarilo.

Na druhej strane, keď sa pozrieme na stav automobilového priemyslu v Európe, obraz je oveľa menej optimistický. Predaje elektromobilov od januára do októbra tohto roka zaznamenali medziročný pokles takmer o 5 % a plug-in hybridy sa prepadli až o 8 %, uvádza Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA). Ešte horšie sú niektoré regionálne štatistiky – napríklad v Nemecku klesol predaj elektromobilov o viac ako štvrtinu. Na Slovensku registrácie elektrických vozidiel klesli o 1,4 %, pričom plug-in hybridy zaznamenali dramatický prepad o tretinu. Paradoxne, v susednom Česku vzrástol záujem o elektromobily o viac ako 60 %.

Jedinou svetlou stránkou je mierne zlepšenie celkového predaja nových áut v Európskej únii, ktorý v októbri prvýkrát po dvoch mesiacoch zaznamenal medziročný nárast. Celkové čísla za prvých desať mesiacov roka vykazujú mierny rast, pričom predaje nových vozidiel stúpli o 0,7 %. Podľa ACEA je tento nárast prevažne výsledkom rastúcej popularity hybridných vozidiel bez externého nabíjania, ktoré dokázali kompenzovať pokles v predaji tradičných spaľovacích motorov.

Napriek týmto štatistikám nejde o udržateľné oživenie. Automobilky naďalej zápasia s hlbokými problémami sektora – od vojny, cez nevyrovnaný prechod na elektromobilitu, až po vysoké náklady a infláciu, ktoré oslabujú ich konkurencieschopnosť.

Znovu a opäť sa nám ukazujú dve ponaučenia. Prvým je, že Európania si dnes autá nekupujú nielen kvôli ich vyššej cene oproti predpandemickému obdobiu, ale aj kvôli pretrvávajúcemu pocitu neistoty a krízy.

Pomalé oživovanie automobilového priemyslu tak spôsobuje, že staršie vozidlá nezmiznú tak rýchlo, ako sa pôvodne očakávalo a na cestách zostáva veľa starších áut, ktoré sú štatisticky náchylnejšie na rôzne technické poruchy. V tomto kontexte sa potvrdzuje význam STK-čiek ako dôležitého nástroja na odstraňovanie nebezpečných áut z premávky, čím prispievajú k zvyšovaniu bezpečnosti a ochrany životného prostredia.

Zároveň je tu aj ďalší faktor. Prechod na elektromobilitu síce postupuje pomaly a pravdepodobne sa v nadchádzajúcom období príliš nezrýchli, ale prebieha. To znamená, že už teraz musíme starostlivo zvažovať úpravy v nastavení technických kontrol tak, aby dokázali riešiť novú škálu problémov a porúch špecifických pre elektromobily.

Akokoľvek sa už situácia v nasledujúcich mesiacoch vyvinie, bezpečné cesty musia ostať hlavnou prioritou.

Počet nehôd na motorkách rastie: na čo si dať pozor tento rok?

15.04.2025

Počet úmrtí na motocykloch narástol medziročne až o 32 %.

STKčky pod lupou: aké prehrešky najviac trápili naše autá?

24.03.2025

Technická kontrola je pre väčšinu vodičov nutné zlo – no práve vďaka nej majú na naše cesty vyraziť len vozidlá v dobrom stave. V roku 2024 sa na Slovensku vykonalo viac ako 1,5 milióna týchto kontrol. Aké boli výsledky a koľko áut neprešlo?

Naše cesty sa nestávajú bezpečnejšími. Prečo?

13.01.2025

Smutná bilancia z našich ciest klesla v porovnaní s vlaňajškom len mierne.

Pellegrini - Matovic

Matovič: Pellegrini namiesto účasti na bezpečnostnej rade dovolenkuje na jachtách. Kancelária: Má súkromný program

16.05.2025 09:47, aktualizované: 10:03

Na oficiálnom webe prezidentskej kancelárie sa píše, že Pellegrini má „neoficiálny pracovný program“.

Melania Trump Sculpture

Odrezali ju pri členkoch a ukradli. V Slovinsku zmizla kontroverzná socha Melanie Trumpovej

16.05.2025 09:36

Nejde pritom o prvý incident. Ukradnutá socha je replikou drevenej sochy, ktorú podpálili neznámi útočníci.

Nemecko EÚ plyn NordStream1 plynovod

Merz: Berlín už plynovod Nord Stream 2 nechce

16.05.2025 09:23

Nemecký kancelár vyjadril nesúhlas s údajným plánom USA a Ruska na obnovenie prevádzky plynovodu v Baltskom mori.

Russia Ukraine War F16 Zelensky

Ukrajina prišla o ďalšiu stíhačku F-16, pilot sa katapultoval

16.05.2025 09:16

Ukrajina dostala stíhačky F-16 v roku 2024 od Holandska a Dánska a nasadzuje ich po celej krajine proti ruským raketovým a dronovým útokom.

nastk

Národná asociácia STK je prvou profesijnou organizáciou, ktorá združuje vybraných prevádzkovateľov poskytujúcich služby technických a emisných kontrol s dlhoročnými skúsenosťami na celom území Slovenskej republiky.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 11
Celková čítanosť: 88294x
Priemerná čítanosť článkov: 8027x

Autor blogu

Kategórie