Keď ani účel nesvätí prostriedky: Argumentácia za kontrolu PZP technikmi STK je deravá

Ministerstvo vnútra pripravilo novelu, podľa ktorej by technici STK mali kontrolovať aj platnosť povinného zmluvného poistenia (PZP). Ak vozidlo nemá poistenie, kontrolou neprejde. Návrh vyvolal množstvo vecných obáv. NA STK v spolupráci s Asociáciou zamestnávateľských zväzov a združení (AZZZ) legislatívu pripomienkovali a upozorňujú, že ide o úkon, ktorý nesúvisí s technickým ani emisným stavom vozidla.

Minulý týždeň sa preto riaditeľ NA STK Peter Hulman zúčastnil rozporového konania k danej legislatíve. Výsledok je jasný: novela obsahuje viaceré riziká, ktoré zasiahnu nielen stanice STK, ale aj samotných motoristov.

Kontrola PZP na STK jednoducho nedáva zmysel. Úlohou technikov je posúdiť technický a emisný stav vozidla – nie riešiť, či má majiteľ platné poistenie. Zavedením tejto povinnosti sa STK zaťaží ďalším administratívnym úkonom. Navyše, po uzavretí poistky nie je povinné poistné okamžite zaplatiť. Kontrola PZP na STK teda neodradí špekulantov, ktorí si poistku formálne uzavrú len na pár minút, aby prešli kontrolou, a následne ju neuhradia.

Riaditeľ Hulman na rozporovom konaní upozornil aj na konkrétne praktické problémy. Môže nastať situácia, keď je vozidlo technicky aj emisne úplne v poriadku, no technik ho bude musieť označiť za nespôsobilé len preto, že nemá platné PZP. Majiteľ si potom musí ísť vybaviť poistku a následne sa na STK vrátiť – čo z pohľadu efektivity absolútne nedáva zmysel.

Ďalším rizikom je spoľahlivosť údajov. Ministerstvo vnútra tvrdí, že technici budú informáciu o PZP získavať cez webový servis napojený na systém Slovenskej kancelárie poisťovateľov (SKP). NA STK však oprávnene upozorňuje, že údaje o novouzavretých poistkách nemusia byť aktualizované v reálnom čase. Navyše, technik sa informáciu o platnosti PZP nedozvie pred začiatkom TK/EK, ale až počas samotnej kontroly, keď ju už musí vyhodnotiť v rámci procesu.

Zástupcovia rezortu síce ubezpečovali, že ak vodič zistí neplatné PZP na STK, môže poistku uzavrieť online a systém ju má aktualizovať do 15 minút. Ministerstvo tiež pripomenulo, že do infraštruktúry šli značné finančné investície, a preto nepripúšťa dlhšie čakanie či chyby. Na otázku, kto bude niesť zodpovednosť v prípade výpadku systému, však rezort odpoveď neposkytol.

Ministerstvo na rozporovom konaní vysvetľovalo, že kontrolu PZP presadzuje aj preto, aby prečistilo evidenciu vozidiel. V databáze sú totiž vedené tisíce áut, ktoré už dávno nejazdia. Generálny pardon má staré záznamy odstrániť a kontrola na STK má podľa rezortu zamedziť tomu, aby sa podobné problémy opakovali. STK preto považuje za vhodné miesto na kontrolu PZP, keďže každé vozidlo tam musí fyzicky prísť. Podľa ministerstva ide aj o „výchovný nástroj“, keďže polícia nemá kapacity detailne kontrolovať PZP v premávke.

Stanovisko NA STK ostáva jednoznačné: prioritou technickej kontroly musí byť bezpečnosť vozidiel a ochrana zdravia účastníkov cestnej premávky. Kontrola PZP túto úlohu nenapĺňa a patrí do kompetencie iných orgánov štátu – nie technikov STK.

Ak ministerstvo samo tvrdí, že investovalo významné prostriedky do modernizácie informačných systémov, je logické očakávať, že platnosť PZP sa dá overiť plne automatizovane cez systémy SKP a rezortu vnútra. Nie je preto dôvod prenášať túto povinnosť na STK.

Výsledok rozporového konania je jasný: rozpor trvá a naďalej zásadne nesúhlasíme s tým, aby STK kontrolovala platnosť PZP.

Novela zákona môže trestať motoristov za chybu systému

11.11.2025

NA STK spája sily s AZZZ pri reforme kontroly povinného zmluvného poistenia.

Na technickú a emisnú kontrolu každý rok. Naozaj?

05.09.2025

Podľa nového návrhu by sa povinnosť absolvovať každoročnú „STK-čku“ mohla dotknúť všetkých vozidiel starších ako desať rokov – a motoristi by si tak museli siahnuť hlbšie do vrecka.

Počet nehôd na motorkách rastie: na čo si dať pozor tento rok?

15.04.2025

Počet úmrtí na motocykloch narástol medziročne až o 32 %.

Erik Tomáš

DPH z piatich na 19 %. Minister Tomáš po kritike odsúva novelu o sociálnych podnikoch

08.12.2025 16:16

„Na ministra zaúčinkoval aj verejný tlak, rovnako aj tlak opozície,“ uzavrela Bajo Holečková.

Prague / Christmas Market / Vianočné trhy /

Vianočné trhy v Prahe sú riziko, varujú nemecké médiá. Bild píše o smrteľnom nebezpečenstve

08.12.2025 16:02

Nemecké médiá varujú pred rizikami, ktoré sú podľa nich spojené s návštevou vianočných trhov v českom hlavnom meste.

Samuel Migaľ

Migaľ rozdelil regiónom z eurofondov 4,5 milióna eur, podporil týchto 15 projektov. Najviac sa ušlo Bratislave a Prešovu

08.12.2025 15:52

Rezort investícií podpísal ďalších 15 zmlúv na nenávratné finančné príspevky z Programu Slovensko 2021 – 2027.

Ruskí vojaci, vojna, výcvik

„To nie je naša vojna.“ Ruský dôstojník utiekol z frontu: prehovoril o manipuláciách aj streľbe do vlastných

08.12.2025 15:45

Po dezertovaní dnes pomáha ďalším vojakom uniknúť z vojny.

nastk

Národná asociácia STK je prvou profesijnou organizáciou, ktorá združuje vybraných prevádzkovateľov poskytujúcich služby technických a emisných kontrol s dlhoročnými skúsenosťami na celom území Slovenskej republiky.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 14
Celková čítanosť: 113771x
Priemerná čítanosť článkov: 8127x

Autor blogu

Kategórie