Počet úmrtí na motocykloch narástol medziročne až o 32 %.
Jar je tu a s ňou sa začína aj motorkárska sezóna. Teplejšie počasie každoročne láka motorkárov späť na cesty, no zároveň je práve toto obdobie najrizikovejšie. Každoročne dochádza k nárastu nehôd, pri ktorých zohrávajú úlohu návyky oslabené po zimnej pauze, nedostatočne pripravené motorky či nepozornosť ostatných vodičov.
„Motorkári bývajú často označovaní za dobrovoľných darcov orgánov – a žiaľ, štatistiky to len potvrdzujú. Viac ako 80 % nehôd motocyklov končí zranením a počet nehôd s účasťou motocyklov každoročne rastie. Minulý rok pri nehodách utrpelo zranenie 583 motorkárov, pričom 37 z nich prišlo o život. Motorkári tvorili takmer 10 % všetkých zranených a viac ako 14 % obetí dopravných nehôd, hoci motocykle predstavujú menej ako 6 % slovenského vozového parku,“ upozorňuje Peter Hulman, výkonný riaditeľ Národnej asociácie STK, motorkár a súdny znalec v odvetví dopravných nehôd a technického stavu vozidiel.
Situácia sa pritom nezlepšuje. Kým celkový počet zranených pri dopravných nehodách medzi rokmi 2023 a 2024 mierne klesol o 2 %, pri motocykloch zaznamenávame opačný trend – počet nehôd so zraneniami vzrástol takmer o 10 % a počet úmrtí na motocykloch až o 32 %.
Pre tých, ktorí plánujú tento rok vyraziť na motocykli, máme niekoľko tipov, ako sa pripraviť na bezpečnú sezónu.
Kontrola technického stavu motorky a platnej technickej kontroly
Po zime je dôležité venovať dostatočnú pozornosť technickému stavu motocykla. Skontrolujte hladiny prevádzkových kvapalín, stav bŕzd, výmenu oleja a filtra, správne dohustenie pneumatík a ich opotrebovanie. Nemenej dôležitá je reťaz – je potrebné ju vyčistiť, premazať a skontrolovať jej napnutie. Tu majú výhodu pohony kardanom, kde údržbu reťaze neriešime.
„Osobitnú pozornosť si zaslúži kontrola opotrebovania pneumatík, a hlavne ich veku, pretože aj neopotrebovaná pneumatika starnutím stráca svoje pôvodné vlastnosti – klesá schopnosť preniesť dostatočnú silu na vozovku a jednoducho sa tak znižuje jej priľnavosť. Pred prvou jazdou odporúčam skontrolovať stav akumulátora, následne motocykel naštartovať a všímať si chod motora,“ radí Hulman.
Netreba zabudnúť, že motocykel je užší a menší ako auto, a preto musí byť dobre rozoznateľný pre ostatných účastníkov cestnej premávky – to platí ako cez deň, tak aj za tmy. Motocyklista má jedinú možnosť, ako zabezpečiť zvýšenie viditeľnosti motocykla, a tou je kontrola funkčnosti svetiel.
Nezanedbateľný vplyv na bezpečnú a pohodovú jazdu má aj správne nastavenie spätných zrkadiel a ostatných ovládačov na riadidlách. Hulman tiež pripomína: „V prípade akejkoľvek obavy o správny technický stav je možné si ho nezáväzne skontrolovať v prevádzkach Národnej asociácie STK, kde pomôžu s overením, či má motocykel platnú technickú kontrolu. Nové motocykle musia absolvovať STK do štyroch rokov od prvej registrácie, následne v štvorročných intervaloch. Hoci sa lehota minulý rok predĺžila, ak bola technická kontrola vykonaná pred 30. júnom 2024, stále platí len dvojročný interval.“
Rozjazdite sa
Možno sa zdá, že zima ubehla rýchlo a že motorkári na svojich strojoch sedeli len nedávno, no týmto dojmom sa netreba nechať oklamať. Jazda na motocykli je aktivita, ktorá vyžaduje pravidelný tréning – ak netrénujeme, naše schopnosti sa zhoršujú a ovládanie motocykla stagnuje alebo sa dokonca dostáva na nižšiu úroveň.
„Ideálne je preto pred prvým vyjdením do premávky venovať trochu času tréningu na menej frekventovaných plochách mimo premávky. Po zimnej prestávke je dôležité opäť si zvyknúť na jazdu v jednej stope, potrénovať rozjazdy, citlivé ovládanie plynu, najmä zvládnuť manévrovanie na malom priestore, otáčanie a jazdu nízkou rýchlosťou. Rovnako dôležité je správne držanie tela, pohyb v sedle či technika prejazdu zákrut. To všetko hrá na cestách kľúčovú úlohu,“ odporúča motorkárom Hulman.
Pozor na stav ciest
Okrem citlivého ovládania plynu a celkovej kontroly motocykla by mal jazdec vždy sledovať nielen smer svojej jazdy, ale aj povrch vozovky a prekážky, ktoré sa pred ním nachádzajú.
Hulman upozorňuje, že „najmä na začiatku jari je dôležité nepodceniť lákavé slnečné počasie, kedy ešte stále bývajú cesty studené, čo spôsobuje nedostatočnú priľnavosť a hrozí riziko šmyku – často sú to zákruty v tieni. Rovnako dôležité je venovať maximálnu pozornosť stavu ciest, ktoré môžu byť po zime v zlom stave. Častým problémom je štrk a piesok, ktoré sa môžu v zákrutách postarať o nečakané šmyky. Zima tiež spôsobuje poškodenia vozoviek – výmole, praskliny či nerovnosti, ktoré môžu ohroziť stabilitu motocykla. Preto je na začiatku sezóny lepšie jazdiť opatrne, udržiavať dostatočný odstup a snažiť sa predvídať – mať dostatok času na reakciu v prípade nečakanej prekážky.“
Nezabúdajte na správne oblečenie
Mnohí motorkári podceňujú význam kvalitného oblečenia na jazdu. Nikdy by nemali vyrážať v bežnom oblečení, v rifliach alebo teniskách, a to bez ohľadu na to, či idú len na krátku jazdu.
„Motorkárske oblečenie musí byť odolné voči obdretiu a roztrhnutiu a malo by obsahovať chrániče na kľúčových miestach – chrbte, ramenách, lakťoch, bokoch a kolenách. Rovnako dôležitá je homologizovaná prilba, kvalitné motocyklové topánky a rukavice. Hoci sa môže zdať, že obliekanie do moto výstroja je nekomfortné, v kritickej situácii môže zachrániť zdravie a život,“ uzatvára Hulman.
Celá debata | RSS tejto debaty