Situácia v európskom automobilovom priemysle je kritická.
Automobilky čelia klesajúcemu dopytu, rastúcej konkurencii čínskych výrobcov, a len nedávno vyšli najavo informácie, že Volkswagen, ktorý zamestnáva v Nemecku takmer 300-tisíc ľudí, plánuje uzavrieť minimálne tri závody a zrušiť desaťtisíce pracovných miest.
Najnovšie štatistiky Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) ukazujú medziročný pokles predaja nových áut v EÚ o 6,1 %. V porovnaní s obdobím pred pandémiou sa ročne predá o 2 milióny áut menej. Slovensko zaznamenalo pokles o takmer 8 %, pričom tento trend zasahuje nielen predaj, ale aj pozíciu tradičných automobiliek v súťaži o trh s elektromobilmi, kde dominujú čínski výrobcovia.
Pokles predaja predstavuje výzvu nielen pre automobilky, ale aj pre ekonomiky krajín, ktoré sú na automobilovom priemysle silne závislé, vrátane Slovenska.
Kľúčové štatistiky
• Predaj áut v EÚ klesol v septembri 2024 o 6,1 %.
• Na Slovensku sa predaj znížil o 8 %, v Nemecku o 7 %, vo Francúzsku o 11,1 %, a v Taliansku o 10,7 %.
• Hybridné autá po prvýkrát prekonali benzínové vozidlá s podielom 33 % predaja v EÚ.
• Predaj elektromobilov v septembri vzrástol o 9,8 %, no za deväť mesiacov je stále o 6 % nižší ako v roku 2023.
• Predaj benzínových vozidiel klesol o 17,9 % a naftových o 23,5 %.
Automobilový priemysel čelí výzvam nielen v predaji, ale aj v prechode na nízkoemisné a elektrické vozidlá. Automobily sú významným zdrojom CO₂ v doprave, pričom bežné osobné vozidlo ročne vyprodukuje približne 4,6 tony CO₂. Benzínové a dieselové motory stále dominujú na cestách a sú zodpovedné za veľký podiel emisií skleníkových plynov.
Slovenskí spotrebitelia teda nielenže kupujú menej nových áut, ale tie, ktoré si zakúpia, sú často benzínové, a nie ekologickejšie-elektrické. Slovenský vozový park je navyše značne prestarnutý – zatiaľ čo priemerné auto v EÚ má 12 rokov, na Slovensku je to až 14,3 roka. Pre porovnanie, priemerné auto v Rakúsku má len 8,7 roka.
Pokles predaja áut a výzvy, ktorým čelí európsky automobilový priemysel, preto kladú ešte väčší dôraz na znižovanie emisií z existujúcich vozidiel a, vzhľadom na ich vyšší priemerný vek, aj na zabezpečenie ich technickej spôsobilosti.
Keď sa teda vo verejnom diskurze nabudúce objaví návrh na uvoľnenie požiadaviek pre technické a emisné kontroly, pamätajme, že práve tieto kontroly predstavujú posledný obranný mechanizmus, ktorý odstraňuje z ciest nebezpečné alebo nadmerne znečisťujúce vozidlá.
....neviem,či to myslíš vážne,ale tie reakcie... ...
preto jediné východisko z tejto krízy... ...
Celá debata | RSS tejto debaty