Aké trendy budú tento rok hýbať auto-moto sektorom?

Slovensko je krajina, ktorá má v európskych podmienkach nadpriemerne starý vozový park a prieskumy naznačujú, že situácia sa tak skoro nezmení. Čo môžeme urobiť, aby sme neohrozili bezpečnosť na cestách?

Poradenská spoločnosť Deloitte v januári zverejnila svoju pravidelnú štúdiu, ktorá každý rok analyzuje najdôležitejšie trendy v automobilovom priemysle z pohľadu spotrebiteľov-zákazníkov. Od septembra do októbra 2023 spoločnosť vyspovedala viac ako 27 000 spotrebiteľov v 26 krajinách a pýtala sa ich na záujem o elektrické vozidlá či vnímanie rôznych značiek a technologických inovácií. V tohtoročnej štúdii sa objavili štyri kľúčové trendy:

1. Spomaľovanie predaja elektromobilov môže ohroziť zelené ambície – vysoké úrokové sadzby a rastúce ceny vozidiel môžu v niektorých trhoch zmierniť dopyt po elektromobiloch. Napriek tomu, že niektorí výrobcovia pristúpili k zníženiu cien a viaceré vlády nákup elektromobilov dotujú stimulmi, veľa spotrebiteľov stále vníma rôzne výzvy, vrátane obáv z dojazdu, doby nabíjania a dostupnosti nabíjacej infraštruktúry. Na druhej strane, záujem o „spaľováky“ sa v niektorých preskúmaných trhoch opäť zvyšuje. 

Keď sa prenesieme na Slovensko, vidíme, že podľa posledných dát Zväzu automobilového priemyslu je podiel čisto elektrických vozidiel na Slovensku 2,67%. S týmto podielom sa Slovensko umiestňuje na poslednom mieste v EÚ. Na druhej strane, kým v decembri 2021 bol podiel registrácií elektrických vozidiel na Slovensku 2.41% (zo všetkých vozidiel registrovaných v mesiaci), v decembri 2023 podiel mierne stúpol na 3.85%.

Zároveň však vidíme, že inflácia a rastúce úroky na úveroch doľahli aj na celkový záujem o nové automobily a v decembri 2023 zaznamenali nové osobné vozidlá medziročný pokles registrácií pokles o 17,38%.

2. Cena je najdôležitejším faktorom pri výbere nového auta – pri rozhodovaní sa o kúpe nového auta spotrebitelia zvažujú množstvo faktorov, akými sú cena, kvalita produktu, výkon, vybavenie či značka. Ukazuje sa však, že hlavne vo vyspelých trhoch, vrátane nám najbližšieho porovnávaného Nemecka, je pre spotrebiteľov najdôležitejším faktorom práve cena kupovaného automobilu.

3. Záujem spotrebiteľov o inovatívne funkcie sa nemusí úplne premietnuť do tržieb – veľká časť spotrebiteľov má záujem o rôzne inovatívne inteligentné funkcie, akými sú informácie o údržbe, parkovaní či bezpečnosti na cestách. Na druhej strane, spotrebitelia (hlavne vo vyspelých trhoch) si už za tieto technologické vymoženosti nie sú moc ochotní priplatiť.

4. Mladší spotrebitelia majú záujem o „predplatné vozidiel“ – vzhľadom na súčasnú ekonomickú situáciu má významný počet mladších spotrebiteľov na mnohých trhoch aspoň čiastočný záujem o úplné vzdanie sa vlastníctva vozidla v prospech modelu tzv. predplatného, ktorý sa v slovenských podmienkach najviac približuje tzv. operatívnemu lízingu, rozšírenému najmä medzi podnikateľmi. Na druhej strane, prieskum ukázal obavy ohľadom dostupnosti vozidiel a celkových či mesačných nákladov na ich prevádzku a využívanie.

Všetky tieto trendy sú zaujímavé, pretože vypovedajú nielen o stave trhu, ale aj o celkovom vplyve na bezpečnosť cestnej premávky. Slovensko je krajina, ktorá má v európskych podmienkach nadpriemerne starý vozový park. Priemerné osobné auto v EÚ je staré 12 rokov. Priemerné rakúske auto má len 8.7 rokov, Írske 8.8 a Dánske 8.5. Na druhej strane, slovenské cesty brázdia autá, ktoré majú priemerne až 14.3 rokov.

Veľa problémov s autami, ktoré následne vplývajú na bezpečnosť cestnej premávky, pritom súvisí práve s vekom a môžeme urobiť všeobecné tvrdenie, že staršie autá nie sú tak bezpečné ako nové (či už opotrebovaním alebo nedostatkom inteligentných systémov). Zároveň, ak na základe spomínaných dát a prieskumov vidíme indície, že náš vozový park sa nebude tak rýchlo omladzovať a stávať sa inteligentnejším, musíme pokračovať vo využívaní celého spektra nástrojov, aby sme zabezpečili vysokú bezpečnosť na cestách.

Musíme sa napríklad pozrieť na to, či súčasný systém technických kontrol funguje ako má a dodáva tú úroveň, ktorú od neho spotrebitelia očakávajú. Je potrebné zamyslieť sa, či by sa povinnosť podrobiť auto technickej kontrole nemala odvíjať aj od počtu najazdených kilometrov – nájazd 20,000 a 200,000 kilometrov ročne predsa nie je to isté a aj od neho sa následne odvíja technický stav auta. Aj keď je potrebné podporiť konkurenciu v takmer každom ohľade, práve STK-čky sú ten trh, kde sa prevádzkovatelia nemajú predbiehať v tom, kto vie prižmúriť očko viac.

Pozrime sa na cesty a zamyslime sa, či sa to tak nedeje práve teraz? V roku 2022 sa na Slovensku vykonalo 7 564 cestných technických kontrol na náhodne vybraných vozidlách a vyše 13% kontrolovaných vozidiel bolo vyhodnotených ako nevyhovujúcich. Na prvý pohľad táto štatistika nemusí vyzerať alarmujúco, ale podotýkame, že už len pri 5% z tisíc áut sa rozprávame o 50 vozidlách, ktoré ohrozujú cestnú premávku. Je toto bezpečnosť ciest, ktorú si zaslúžime?

Počet nehôd na motorkách rastie: na čo si dať pozor tento rok?

15.04.2025

Počet úmrtí na motocykloch narástol medziročne až o 32 %.

STKčky pod lupou: aké prehrešky najviac trápili naše autá?

24.03.2025

Technická kontrola je pre väčšinu vodičov nutné zlo – no práve vďaka nej majú na naše cesty vyraziť len vozidlá v dobrom stave. V roku 2024 sa na Slovensku vykonalo viac ako 1,5 milióna týchto kontrol. Aké boli výsledky a koľko áut neprešlo?

Naše cesty sa nestávajú bezpečnejšími. Prečo?

13.01.2025

Smutná bilancia z našich ciest klesla v porovnaní s vlaňajškom len mierne.

lekár gaza

Izrael označil zabitie 15 záchranárov v Gaze za profesionálne pochybenie. V nedeľu armáda zabila ďalších 25 ľudí

20.04.2025 16:55, aktualizované: 17:46

Z funkcie bude odvolaný zástupca veliteľa jednotky zodpovednej za incident.

mimoriadne1, mim1, smrť, úmrtie, zomrel, sviečka, kahanec

Zomrel slovenský exminister hospodárstva, mal 90 rokov

20.04.2025 15:23

Na poste zotrval do 10. novembra 1993, keď bol nahradený Jánom Duckým.

Kosťantynivka

Divadlo pre jediného diváka, hodnotí Putinovo „prímerie“ BBC. Kremeľ sa zľakol

20.04.2025 15:01

Medzi Moskvou a Kyjevom prebieha propagandistická bitka a obe strany sa snažia navzájom obviniť z zodpovednosti za pokračovanie konfliktu, uviedol expert.

Stíhačka F-15C Eagle

Rusi provokovali pred sviatkami. Britské stíhačky dvakrát bránili východné krídlo NATO

20.04.2025 14:05

Stíhačky britského letectva nasadené v Poľsku boli v permanencii.

nastk

Národná asociácia STK je prvou profesijnou organizáciou, ktorá združuje vybraných prevádzkovateľov poskytujúcich služby technických a emisných kontrol s dlhoročnými skúsenosťami na celom území Slovenskej republiky.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 11
Celková čítanosť: 84713x
Priemerná čítanosť článkov: 7701x

Autor blogu

Kategórie