Je každé desiate auto na šrot? Nové dáta priniesli zaujímavé zistenia

Desiatky tisíc áut minulý rok neuspeli na STK-čke. Bezpečnosť na cestách sa za posledné roky nezlepšila.

Technická a emisná kontrola sú nevyhnutnou súčasťou každodenného života v mnohých krajinách. Ich absolvovanie je aj pre slovenských vodičov povinná jazda väčšinou každé dva roky.

Aké sú výsledky týchto kontrol a koľko áut STK-čkou neprejde? Zaujímavé štatistiky ukazuje nová analýza spoločnosti Testek, ktorá zabezpečuje zber a spracovanie dát z STK v rámci Slovenska.

Aj v roku 2023 pokračoval trend mierneho rastu celkového počtu kontrol. Vykonalo sa viac ako 1 364 000 pravidelných technických kontrol a skoro 87% z nich malo v zásade bezproblémový výsledok. Na druhej strane, v takmer 163 000 prípadoch (cca. 12 %) boli vozidlá z dôvodu zistenej vážnej chyby vyhodnotené ako dočasne spôsobilé a vo vyše 18 000 prípadoch (1,34 %) ako nespôsobilé na premávku. Tak ako po minulé roky, aj v roku 2023 najčastejšie prichádzalo k zisteniu závažnejších chýb na brzdách a svetlách, pričom tretie miesto si udržali problémy s podvozkami.

Podiel neúspešných vozidiel, ktorý zahŕňa vozidlá hodnotené ako dočasne spôsobilé a nespôsobilé, je na jednej strane na medzinárodne akceptovateľnej úrovni a vieme tak, že naše stanice technickej kontroly sú schopné problémy áut efektívne odhaliť. Zostáva však na zamyslenie, ako bezpečné sú naše cesty, pokiaľ má takmer každé desiate auto vážne chyby.

Aká je teda bezpečnosť na cestách?

Európska komisia nedávno zverejnila údaje o smrteľných dopravných nehodách za rok 2023. V minulom roku zahynulo v EÚ pri dopravných nehodách približne 20 400 ľudí, čo predstavuje malý pokles o 1 % v porovnaní s rokom 2022. Na druhej strane, keď sa prenesieme na Slovensko, vidíme, že od roku 2019 sa počet úmrtí zvýšil a naše cesty rozhodne nepatria medzi tie najbezpečnejšie v Európskej únii – zatiaľ čo európsky priemer je 46 úmrtí na cestách na milión obyvateľov, na Slovensku máme na milión obyvateľov až 52 úmrtí. Pre porovnanie, Švédsko má najnižšiu mieru úmrtnosti a zapísalo si len 22 úmrtí na milión obyvateľov.

Vidíme teda, že bezpečnosť na cestách sa nezvyšuje a jedným z preverených a účinných nástrojov je mať vozidlo v dobrom technickom stave. V poslednom období však paradoxne evidujeme snahy uvoľňovať podmienky na to, ako často sa musia autá podrobovať technickým či emisným kontrolám, a to s argumentom, že Európska únia od nás nevyžaduje takú striktnosť.

My si ale myslíme, že pokiaľ ide o zdravie a bezpečnosť občanov a občianok Slovenska, nemusíme sa držať striktne minimálnych európskych štandardov, a to najmä ak a dokým naša nehodovosť nebude na európskej úrovni a nebude sa navyše zhoršovať.

Na záver dodáme, že niektoré okolité krajiny, napríklad Rakúsko alebo Poľsko, sa s touto otázkou vysporiadali práve naopak ešte kratšími intervalmi technických kontrol, čím znížili dobu, počas ktorej poškodené autá slobodne brázdia po cestách. Kým na Slovensku ide vozidlo kategórie M1 (osobné auto) na STK-čku prvýkrát po 4 rokoch a následne každé 2 roky, v Rakúsku a Poľsku funguje 3-2-1 model – auto ide na kontrolu prvýkrát po troch rokoch, následne po dvoch rokoch, a potom každý rok.

Na technickú a emisnú kontrolu každý rok. Naozaj?

05.09.2025

Podľa nového návrhu by sa povinnosť absolvovať každoročnú „STK-čku“ mohla dotknúť všetkých vozidiel starších ako desať rokov – a motoristi by si tak museli siahnuť hlbšie do vrecka.

Počet nehôd na motorkách rastie: na čo si dať pozor tento rok?

15.04.2025

Počet úmrtí na motocykloch narástol medziročne až o 32 %.

STKčky pod lupou: aké prehrešky najviac trápili naše autá?

24.03.2025

Technická kontrola je pre väčšinu vodičov nutné zlo – no práve vďaka nej majú na naše cesty vyraziť len vozidlá v dobrom stave. V roku 2024 sa na Slovensku vykonalo viac ako 1,5 milióna týchto kontrol. Aké boli výsledky a koľko áut neprešlo?

Remišová

Fico priznal, že vystavil obyvateľstvo nárastu kriminality, tvrdí Remišová

08.11.2025 22:10

Podľa Remišovej je „šialené“, že súčasná vládna moc si z občanov Slovenska urobila pokusných králikov.

ropa, Škótsko, plošina

Chcete pracovať na vrtnej plošine? Briti si vás odvážia

08.11.2025 21:40

Nad hmotnostným limitom je 2200 zamestnancov a v najhoršom prípade im hrozí, že o prácu prídu.

LaGuardia

Kúsok od tragédie. Dispečeri sú unavení, v USA pre shutdown zrušili 1000 letov. Taliani apelujú na Trumpa

08.11.2025 21:25, aktualizované: 22:04

Dispečeri pracujú šesť dní v týždni a bez nároku mzdu.

fico, orban

Pomohol Orbán v USA aj Ficovi? Slovensko zrejme môže naďalej počítať s ruskou ropou

08.11.2025 19:42

Odmietame platiť viac, lebo sa prijímajú nejaké ideologické rozhodnutia, povedal Fico v relácii STVR Sobotné dialógy.

nastk

Národná asociácia STK je prvou profesijnou organizáciou, ktorá združuje vybraných prevádzkovateľov poskytujúcich služby technických a emisných kontrol s dlhoročnými skúsenosťami na celom území Slovenskej republiky.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 12
Celková čítanosť: 104474x
Priemerná čítanosť článkov: 8706x

Autor blogu

Kategórie