Peter Hulman, výkonný riaditeľ Národnej asociácie STK, odpovedá na najčastejšie otázky, ktoré dostáva od zákazníkov, politikov a čitateľov.
Začnime hlavnou otázkou: načo sú nám pravidelné technické a emisné kontroly?
V skratke, keď pošleme dieťa ráno do školy, chceme, aby sa z nej vrátilo a aby ho nezrazilo auto s nefunkčnými brzdami.
Práve pravidelná technická kontrola je jedným z garantov bezpečných ciest a taká poistka, že ak už niekto neudržiava automobil vo vyhovujúcom stave kvôli pocitu nejakej osobnej zodpovednosti, urobí to minimálne kvôli tomu, aby technickou kontrolou prešiel. Poprípade, ak to neurobí preto, aby STKčkou prešiel, urobí to, pretože mu chybu na technickej kontrole zistia a „stiahnu“ jeho auto z cesty až dokým sa problémy nevyriešia.
Cieľom technickej kontroly je overiť celú radu vecí, ktoré si mnohí motoristi ani neuvedomujú, že v aute majú a že sa môžu pokaziť. Rozprávame sa o tom, aby bolo vozidlo riaditeľné, stabilné, aby bolo schopné bezpečne brzdiť, aby sa udržalo na ceste aj v horších podmienkach, v daždi, pri havarijnom brzdení, pri havarijnej zmene smeru jazdy, pri zatáčkach, a tak ďalej.
Jeden faktor, s ktorým sa v poslednom čase stretávame čoraz viac je práve osvetlenie vozidla, ktoré je dôležité najmä v sťažených podmienkach. Je skutočne veľa vecí, ktoré naši technici odhaľujú pri zlom nastavení svetiel či nevhodnom použití žiaroviek. Dnes sa na nové autá montujú LED svetlá, ale mnoho mladých motoristov si chce zmodernizovať staršie vozidlo a umiestni takéto LEDky do svetiel, ktoré na ne nie sú technický upravené. Často si ich objednajú z ázijských e-shopov, ale neuvedomia si, že tá žiarovka v danom svetlomete nesvieti ako by mala a svetlo môže na jednej strane oslňovať a na druhej strane nedostatočne svietiť na pravú stranu vozovky, na ktorej má byť predĺžený rozhľad, aby ste v noci videli chodca či cyklistu pri krajnici.
Považuje slovenská verejnosť technické a emisné kontroly za potrebné alebo ich vníma skôr negatívne ako zbytočné výdavky?
Mnoho ľudí si bohužiaľ ich prínosy neuvedomuje, čomu na jednej strane plne rozumiem. Veľa motoristov hovorí, že chodí do kvalitných servisov na pravidelnú údržbu, o svoje auto sa starajú a udržiavajú ho v dobrom stave aj bez kontroly a nevidia dôvod za ňu teda „vyhadzovať“ ďalšie peniaze. Nie všetci to ale robia a každý z nás určite pozná niekoho, kto sa o svoje auto nezaujíma a tu presne nastupujú technické kontroly. Ide o mechanizmus, ktorý je vybudovaný v EÚ ako osvedčený roky fungujúci systém, ktorý je tou poslednou záchrannou brzdou.
Dôkazom toho, že technické kontroly majú zmysel je práve počet áut, ktoré ňou neprejdú. Minulý rok takto na technických kontrolách pohorelo viac ako 13 % kontrolovaných vozidiel. Je to viac ako 180 000 konkrétnych prípadov, kedy sme z cestnej premávky stiahli autá, ktoré ju preukázateľne ohrozovali. A nerozprávame sa o tom, že štatistiky nespôsobilých vozidiel by boli omnoho vyššie, ale je množstvo odstránených porúch vozidiel, ktoré si dajú ľudia ešte pred technickou kontrolou opraviť a pri technickej kontrole je už auto „v poriadku.“
Aké sú najčastejšie chyby, kvôli ktorým automobil neprejde technickou kontrolou?
Keď ideme do najčastejších chýb podľa štatistík, tak ako po minulé roky, aj v roku 2023 najčastejšie prichádzalo k zisteniu závažnejších chýb na brzdových zariadeniach a na zariadeniach osvetlenia (vrátane elektrických zariadení). Tretie miesto si udržala skupina kontrolných položiek týkajúca sa podvozku, avšak na ďalších miestach už prišlo oproti predchádzajúcemu roku ku zmenám. Na štvrté miesto sa posunula skupina ostatné vybavenie a predstihla tak nápravy vozidiel.
Ako by ste charakterizovali zodpovedného vodiča z hľadiska údržby jeho vozidla?
Z nášho pohľadu je zodpovedný vodič ten, ktorý pravidelne podrobí svoje vozidlo technickej a emisnej kontrole. V slovenských reáliách to znamená podrobiť automobil prvej technickej a emisnej kontrole štyri roky od kúpy nového auta a následne každé dva roky. V prípade kúpy staršieho „ojazdeného“ automobilu je kontrola povinná každé dva roky. Zároveň je zodpovedný vodič ten, ktorý chodí na pravidelné prehliadky do servisu a pravidelne kontroluje technický stav vozidla.
Ako STK spolupracuje s políciou a ostatnými orgánmi štátnej správy?
Chcem za NA STK vyzdvihnúť konštruktívnu a dlhodobú spoluprácu s ministerstvom dopravy. Diskusie prebiehajú pravidelne a v mnohých otázkach ministerstvo a s ním spojené organizácie prejavili veľkú mieru otvorenosti vnímať podnety z praxe.
Sú zároveň aj otázky, na ktorých sa nezhodneme, ako napríklad znižovanie frekvencie technických kontrol pre motorky. Sám som motorkár a so zdesením každú chvíľku pozeráme na fatálne nehody, najmä cez sezónu v jari a v lete.Na našich cestách máme čoraz viac starších a silnejších motocyklov, ktoré sú prevádzkované čoraz mladšími a neskúsenejšími vodičmi. „Malosť“ vozidla podľa nás nehovorí o zbytočnosti technickej kontroly, ale znovu poukazuje na potrebu zvýšenej opatrnosti a dôrazu na bezchybný technický stav. Akékoľvek ustupovanie z nárokov na bezpečnosť môže skončiť fatálne.
Je tu aj otázka zberu dát – štatistiky o technických kontrolách ako takých sú zbierané veľmi kvalitne, ale z dát o dopravných nehodách sa dnes nedá poriadne zistiť, v koľkých prípadoch sa na príčine nehody podpísal práve zlý technický stav. Boli by to zaujímavé čísla…
Ktoré oblasti technickej kontroly vozidiel by sa mohli ešte zlepšiť s ohľadom na nové trendy v automobilovom priemysle a spoločnosti ako celku?
Priestor na zlepšenie vidím najmä v oblasti kontroly elektronických systémov vozidiel, keďže moderné vozidlá sú vybavené čoraz častejšie sofistikovanejšími elektronickými systémami. V praxi sa zároveň stretávame s mnohými prípadmi, v ktorých sú vozidlá vplyvom intenzívneho užívania a vysokého nájazdu tak opotrebované, že k technickým poruchám dochádza častejšie a podľa nášho názoru je vhodné ich technickým a emisným kontrolám podrobovať častejšie, a to primárne za účelom ochrany bezpečnosti cestnej premávky.
Ako by ste zhodnotili úroveň bezpečnosti na slovenských cestách v porovnaní s ostatnými krajinami EÚ?
Podľa najnovších dát Európskej komisie sa od roku 2019 počet úmrtí pri dopravných nehodách na Slovensku zvýšil a naše cesty rozhodne nepatria medzi tie najbezpečnejšie v Európskej únii – zatiaľ čo európsky priemer je 46 úmrtí na cestách na milión obyvateľov, na Slovensku máme na milión obyvateľov až 52 úmrtí. Pre porovnanie, Švédsko má najnižšiu mieru úmrtnosti a zapísalo si len 22 úmrtí na milión obyvateľov.
Ako prispievajú emisné kontroly k ochrane životného prostredia?
Cestná doprava je najväčším producentom CO2 a znečistenia ovzdušia. Veľa ľudí prvenstvo pripisuje lodnej či leteckej doprave, ale na svete máme takmer 1,5 miliardy áut, čo sa s lietadlami a loďami ani nedá porovnávať.
Práve emisná kontrola chráni životné prostredie a má za cieľ vyradiť vozidlá, ktoré nespĺňajú emisné limity. Má to aj praktický dopad – postavte sa v Bratislave do zápchy, v ktorej je pred vami dymiace auto so zle spaľujúcim motorom. Keď vám takéto auto bude do vetracieho systému pol hodinu vyfukovať štipľavý dym, bude sa vám to páčiť? To nie je len otázka komfortu, ale aj zdravia – zoberte si, koľko ochorení dýchacích ciest vzniká z toxických karcinogénnych spalín.
Čo vnímate ako najväčšie výzvy pre STK a EK v budúcnosti?
Ako najväčšiu výzvu staníc technickej a emisnej kontroly vnímam nové trendy v automobilovom priemysle, ktorý sa rýchlo vyvíja. Stanice technickej a emisnej kontroly musia držať krok s najnovšími trendmi, aby boli schopné kontrolovať všetky typy vozidiel, napríklad aj autonómne vozidlá, ktoré sú uvádzané na trh v USA a postupom času prídu aj na náš trh.
Zároveň je tu otázka ekonomickej udržateľnosti systému technických kontrol. V poslednom období výrazne narástol počet staníc technickej kontroly a konkurencia je v mnohých oblastiach pozitívna, ale práve v našom segmente nemusí byť vždy k dobru. Aj odborný dozor (teda kontrolóri staníc technických kontrol) sú kapacitne obmedzení a súťaž je tak veľká, že mnohí prevádzkovatelia v poslednom období začínajú zľavovať z nárokov a takýmto spôsobom si získavajú zákazníkov. Je toto bezpečnosť cestnej premávky, ktorú chceme? Podľa nás nie.
STK by sa mala zameriavat na veci nevyhnutne... ...
Celá debata | RSS tejto debaty